Kluczową funkcją jelit jest enzymatyczny rozkład pokarmu a następnie wchłanianie wody i substancji odżywczych. Wielu ludzi nie łączy faktu, że mikroflora jelit znacząco wpływa na funkcjonowanie układu odpornościowego. To właśnie w przewodzie pokarmowym zawarte są komórki odpornościowe, a prawidłowa flora bakteryjna i zachowanie pożądanych bakterii sprzyjają nie tylko trawieniu, ale i ogólnemu zdrowiu.

Liczbę mikroorganizmów zasiedlających nasz organizm szacuje się na biliony, a ich największa ilość najduje się w jelicie cienkim, grubym i odbytnicy. Układ odpornościowy powstaje już w okresie prenatalnym. Po narodzinach jest on wspomagany poprzez przeciwciała zawarte w mleku matki. Substancje znajdujące się w pokarmie stymulują również rozwój mikroflory jelitowej. Następnie wraz z procesem dojrzewania, organizm uczy się wytwarzać własne przeciwciała, których duża część znajduje się właśnie w układzie pokarmowym.

Znaczenie flory bakteryjnej dla odporności

Na układ odpornościowy składa się wiele narządów w całym ciele człowieka: szpik kostny, grasica, układ pokarmowy, węzły chłonne, migdałki. Aż 70 proc. naszego układu odpornościowego mieści się w jelitach. Pierwszą obronną barierą dla organizmu jest skóra i nabłonek, a zaraz potem jelita i komórki w węzłach chłonnych (fagocyty). Jelita są największym skupiskiem limfocytów, które samodzielnie zwalczają mikroorganizmy chorobotwórcze i produkująimmunoglobuliny. Stąd bierze się potoczne powiedzenie: „odporność jest w brzuchu”. Funkcję immunologiczną jelita zapewnia mikroflora jelitowa, błona śluzowa jelit oraz komórki odpornościowe znajdujące się w jelicie.

Powierzchnia jelit jest o wiele większa niż skóry, dlatego tam właśnie znajduje się mnóstwo komórek odpornościowych, które wciąż pracują na wysokich obrotach. W jelitach mieście się prawie 2 kg pożądanych dla człowieka bakterii (m. in. LactobacillusBifidobacterium). Niestety wiele z nich jest niszczonych, co doprowadza do zaburzeń mikroflory jelit (dysbiozy).

Przyczyny dysbiozy:

  • Antybiotykoterapia (zwalczane są szkodliwe bakterie, ale również te pożądane)
  • toksyny (metale ciężkie i substancje grzybicze)
  • niezdrowa żywność (przetworzone pokarmy, konserwanty, produkty zakwaszające oraz czerwone mięso),
  • złe nawyki (brak ruchu, przewlekły stres, nadużywanie alkoholu lub leków i branie narkotyków).

Dysbioza zagrożeniem dla układu odpornościowego

Dysbioza jelit to zaburzenie mikroflory, czyli wyjałowienie narządu z pożądanych bakterii  Lactobacillus lub nadmierny rozrost bakterii, skutkiem czego chwieje się odporność organizmu. Właśnie w takim momencie przyplątują się infekcje wirusowe, bakteryjne i grzybicze w obrębie przewodu pokarmowego, ale również w obszarach błon śluzowych i dróg oddechowych.

Objawy dysbiozy jelitowej:

  • bóle brzucha i wzdęcia
  • biegunki lub zaparcia
  • nudności
  • wymioty
  • zmiana konsystencji stolca (luźny, wodnisty lub ze śluzem, krwią, ropą)
  • częste parcie na stolec
  • utrata wagi
  • zahamowanie wzrostu u dzieci
  • brak apetytu
  • zgaga

Jak radzić sobie z dysbiozą?

Ważne jest, aby nie lekceważyć objawów dysbiozy, ponieważ nieleczona może prowadzić do wielu poważniejszych chorób:

  • infekcji i chorób układu pokarmowego (nieswoiste zapalenia jelit: wrzodziejące zapalenie jelita grubego oraz choroba Leśniowskiego -Crohna), zespół jelita drażliwego, grzybice
  • zaburzenia układu immunologicznego (celiakia i inne nietolerancje pokarmowe, reumatoidalne zapalenie stawów, nawracające infekcje)
  • przewlekłe schorzenia wątroby, nerek, skóry oraz układu oddechowego

W leczeniu dysbiozy trzeba zachować cierpliwość oraz wdrożyć zdrowe nawyki. Warto ograniczyć antybiotyki, ponieważ to one najmocniej zaburzają florę jelit. Wielokrotnie stosowane, nie tylko usuwają pożądane bakterie, ale również korzystną florę, przez co sprawiają, że szkodliwe wirusy i bakterie łatwiej przyczepiają się do ścianek jelit.

Chcąc wyleczyć dysbiozę, kluczowa jest dieta i stosowanie probiotyków.

Najważniejsze zasady zdrowej diety:

  • pić dużo płynów, aby nie odwodnić organizmu
  • jeść dużo gotowanych warzyw
  • ograniczyć spożycie potraw smażonych,
  • unikać warzyw wzdymających, np. suchych nasion bobu, grochu, fasoli i soi, kalafiora, brokułów, świeżych ogórków i kapusty,
  • unikać cukru, który w procesie fermentacji może wzmagać biegunkę, a także uczucie wzdęcia i przelewania w jelitach,
  • w przypadku ostrych biegunek wskazane jest jedzenie sucharków, chudego mięsa i ryb

Najlepiej przygotowywać warzywa na parze, piec lub gotować. Warto jeść w spokoju i powoli przeżuwać każdy kęs, aby nie podrażnić śluzówki jelit. Można również spulchniać potrawy (np. dodawać ubite białka jaj lub namoczoną bułkę). Pieczemy bez tłuszczu w folii aluminiowej lub pergaminie.

Na rozwój dysbiozy wpływa również przewlekły stres, który w połączeniu z objawami zaburzenia mikroflory jelit, może spowodować depresję. W celu zlikwidowania dysbiozy warto zadbać o relaks, spokój psychiczny i ograniczyć stres.

Jakie preparaty probiotyczne są najlepsze dla dziecka?

Probiotyki to wyselekcjonowane kultury bakteryjne, które podane w odpowiedniej ilości korzystnie wpływają na nasz stan zdrowia. Probiotyki to najczęściej bakterie kwasu mlekowego (Lactobacillus) , które przywracają równowagę mikroflory w jelitach i w całym przewodzie pokarmowym. Poza tym bakterie probiotyczne wytwarzając kwas mlekowy, nadtlenek wodoru i białka zwane bakteriocynami, potrafią zwalczać szkodliwe bakterie. Pałeczki kwasu mlekowego odgrywają istotną rolę w procesie trawienia pokarmu. Zwiększają biodostępność białek, tłuszczów oraz niektórych składników mineralnych: wapnia, miedzi, żelaza, cynku, manganu. Syntezują także witaminy oraz pozytywnie wpływają na poziom cholesterolu. Preparaty probiotyczne mają oczywiście znaczenie w odpowiedzi immunologicznej organizmu.

Lactoral immuno

Dobierając odpowiedni preparat probiotyczny dla dziecka, warto zwrócić uwagę, czy zawiera on witaminy i mikroelementy oraz czy jest bezglutenowy. LACTORAL® IMMUNO to preparat zawierający 2 szczepy bakterii Lactobacillus oraz witaminę C, Dcynk. Dzieci są o wiele bardziej narażone na infekcje ze względu na kształtującą się odporność oraz przebywanie w miejscach przepełnionych zarazkami (przedszkole). LACTORAL® IMMUNO jest odpowiedni zarówno dla małych dzieci, tych powyżej trzeciego roku życia, jak i starszych.

Witamina C, D i cynk pomagają w zwiększeniu odporności, a także redukują uczucie zmęczenia i znużenia. Szczepy Lactobacillus “wędrują” przez cały pasaż jelitowy bez utraty swoich właściwości. Dostając się do jelit, przylegają do ścianek narządu, rozmnażają się i uszczelniają jelita. Działają antagonistycznie w stosunku do bakterii patogennych, nie pozwalając im na rozwój. Witamina C i cynk wspierają produkcję cytokin niezbędnych do adekwatnej reakcji na infekcje.

Preparat polecany jest do stosowania w okresie obniżonej odporności, narażenia na infekcje oraz  po kuracji antybiotykowej. LACTORAL® IMMUNO to produkt bezglutenowy.

Zobacz również